tisdag 17 maj 2011

Pappa... jag FRYSER!

Kan vi gå hem nu?? Efter 2 timmars tappert kämpande gav Alvin upp. Han hade samlat alla maskar, burit fram alla stenar, grävt sprungit runt dragit upp pinnar och lekt med vattenkranen. Det fanns inget mer att göra och krafterna började tryta. Det var ju trots allt en halvtimme efter hans normala läggtid. Jag tyckte uppriktigt synd om honom, då jag hörde att det inte var det vanliga gnället... Så nästan färdiga med vad vi föresatt oss för dagen så packade vi ihop fröpåsar och spadar och sprang oss varma till bilen. Väl hemma låg han i sängen mindre än 5 minuter efter han fått av sig skorna. Han somnade ovanligt snabbt också, varför jag, trots överambitioner som vanligt, tänker försöka göra detta till en återkommande kvällsaktivitet. Med förhoppningen att den ska göra samma underverk för min egen nattsömn!

Planen var i alla fall att göra färdigt bädden som FJ och Billy hade stått och slitit med i regnet tidigare i eftermiddags. De hade skalat av grässvålen som legat och pressats under en jordhög av gammalt bortgrävt ogräs med markduk emellan. Otåliga som vi är orkar vi inte vänta på att duken ska göra sitt jobb och faktiskt döda ogräset, rötter och allt, utan får ändå gräva. Det går dock BETYDLIGT lättare efter ett par veckor under duk och jord, det blir liksom som en matta man kan skala av rätt lätt. (När det är torrt iaf, det lät på FJ som att de hade haft ett j@vla jobb mellan regnskurarna!)

Så även om vi siktar på att jobba ihop så mycket det går så är det svårt att få ihop när alla jobbar så olika. Nille har vi inte sett till på ett par veckor, och hans bit ser oroväckande gles ut. Han påstår att han har 3 tentor att lämna in, men jag menar; hur svårt kan det va?? :P Dock vet jag att hans förgroddningar slår det mesta så han går bara och bidar sin tid och väntar in värmen den stugsittaren!

Värme väntar vi hur som helst på allihop. Våra brockoliplantor i trädgården har börjat ta sig, trots att vi satte de kanske en och en halv månad för tidigt. Vissa majs på kollo har börjat ta fart, främst de Nille hade förgrott såklart;) Nu har jag en hel bunt nya på g iaf, så vi kommer ha gott om majs under sensommarns grillkvällar! Mmm.. Vad som mer hade tittat upp var RÖDBETORNA! En av mina favoritgrönsaker, både som primör och i höstens rotsakslådor. Vi har en ny sort som vi inte har sått än, men som jag grävt ut ett specialland för (se kolonikartan). Det är en gammal kultursort som är vit och röd i cirklar som en polkagris. Cirkelbeta eller polkabeta kallas den, kommer inte ihåg det exakta namnet just nu. Gurkorna har tittat fram ordentligt nu också och potatisen börjar växa sig stark, trots ogräs och helt oförbättrad lerjord.

Hagelstormen sist härjade lite med små salladsplantor i trädgården, men allt på kolonin ser tipptopp ut. Lite törstiga chilisar men... De reder nog sig också när värmen kommer igen. Hoppas inte dessa veckor var all sommar vi fick bara. För trots våra ansträngningar att anlägga självdränerande bäddar så finns det en gräns för hur mycket vatten lerjorden kan släppa igenom. Och det kommer dröja ett par år innan jorden är så pass bra på djupet att man kan sluta oroa sig för rotröta. Jag satte dock upp våra fönster över några majsplantor och det såg ut som de hade gjort lite för att skydda dem. Vi behöver mer täckväv, jag hoppas att min mor fortfarande har lite över när vi ska dit ut nästa helg. Iom att vår obefintliga budget redan spräckts så många gånger om har vi inte lust att lägga ut flera hundra till på något som kanske bara behövs i två veckor till... Det får gå som det går i så fall.

Något annat vi inte har lust att köpa är hönsnät mot kaninerna. Våra kollogrannar hade vänligheten att bjuda på en rulle på 25 m. Bara 50 centimeters men ändå. Det har vi använt till att hägna in landet där vi har sallad, mangold, grönkål och bryssekål. Men vi behöver nog sätta lite runt rotsakslandet också. Nu är det bara en bädd kvar att göra på det, men den kan vänta. Det blir nog där jättelöken hamnar i höst, så vi borde haft nåt snabbväxande under högsommaren som man sen kan städa bort. Tips någon?

Vi har iaf köpt blodmjöl istället, tydligen ska kaninerna inte gilla den lukten så mycket och det är ju extra näring också. Skulle strött ut det idag men som sagt; det tar lite längre tid när man ska ha uppsikt över sina andra "frön" också... Linda och Ella var också med en stund, vilket var uppskattat, men avvek ganska snart så Ella är lite tidigare med att gå och lägga sig. Båda barnen tycker iaf att det äv kul på kolonin och kämpar på rätt bra. Hoppas de inte tröttnar för snabbt bara. Måste komma ihåg att gå ut tidigare när de ska med!

Hur som helst blev resultatet så här!
Ganska snyggt om jag får säga det själv. Jag hann även peta ner fröer till svartrot och lila morot, skulle satt rotpersilja och mer palsternacka också (hittade en påse till!) men det hanns inte med. Teglet har jag fått med mig hem från jobbet, liksom fönsterväxthuset i bakgrunden. Det roliga med tegelplattorna är att de redan var återanvända, sågat golvtegel kallas det, så nu göra de sin tredje vända innan de återvänder till jorden! Älska återvinning och gratisgrejer!

Nu måste jag uppdatera kolonikartan innan jag glömmer vad jag sått!
På återseende och godnatt!